Diferència entre revisions de la pàgina «Projecte classVRroom»

De Wiket
Salta a la navegació Salta a la cerca
Línia 133: Línia 133:
 
=== Beneficis metodològics ===
 
=== Beneficis metodològics ===
 
Les metodologies emprades (Scrum, Kanban) i la organització realitzada ens comporta una sèrie de beneficis:
 
Les metodologies emprades (Scrum, Kanban) i la organització realitzada ens comporta una sèrie de beneficis:
* Treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de mínim 3 persones).
+
* Treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de 3 persones).
* Treball introspectiu dins el grup i gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida.
+
* Treball introspectiu i de gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida dins el grup.
* Coordinació daily scrum
+
* Coordinació diària dins de l'equip mitjançant el ''daily scrum'' (de vegades es supervisa per professors, però no sempre).
* Sprint review:
+
* ''Sprint review'':
** Seguiment alumnes
+
** Seguiment alumnes setmanal de les tasques realitzades.
** Pràctica de parlar en públic (tots els alumnes) i defensa de la seva feina.
+
** Presentació en públic i defensa del treball realitzat.
* Sprint planning:
+
* ''Sprint planning'':
** Anàlisi tècnic de les tasques a realitzar durant el ''sprint planing''.
+
** L'alumnat fa una anàlisi tècnica de les tasques a realitzar durant l'''sprint planing''.
** Responsabilitzar-se del compromís de feina a realitzar.
+
** Hi ha un pacte entre professorat i alumna de compromís de feina a realitzar, i per tant se'n responsabilitzen.
* Coordinació entre diferents equips pel treball intercicles i intercentres.
+
* Coordinació entre diferents equips de treball intercicles i intercentres. Aprenentatge de com dirigir-se a altres grups i intercanviar tasques.
  
 
<br>
 
<br>

Revisió del 12:24, 26 abr 2022

Memòria del projecte de desenvolupament classVRroom de l'Institut Esteve Terradas i Illa.

Si llegeixes aquesta documentació en format PDF pot estar desactualitzada.

Llegeix la darrera versió a la web.

Descripció

classVRroom és un projecte de desenvolupament d’un LMS (Learning Management System, tipus Moodle) dissenyat específicament per al seguiment i qualificació d’activitats realitzades amb una aplicació educativa immersiva de realitat virtual (VR) emmarcada dins el projecte “VR Salud".

El projecte VR Salud coordinat per l'INS Esteve Terradas ha estat seleccionat dins el programa d’ajuts a projectes d’innovació de l’FP del Ministerio de Educación y FP, amb la participació de 3 centres educatius (de Soria, Saragossa i Cornellà), una empresa de Lleida (Intech3D) i una Universitat (UIC, Universitat Internacional de Catalunya, en col·laboració amb la UniZar, Universidad de Zaragoza). L'aplicació immersiva VR ajudarà l'alumnat d'auxiliar d'infermeria (IES Politécnico de Soria) amb escenaris virtuals que facilitin l'aprenentatge de mobilitzacions de pacients, bo i mantenint una correcta higiene postural.

Objectius

La participació en aquesta primera etapa del projecte té com a objectius les primeres versions de:

  1. Software LMS classVRroom (portal de seguiment i qualificació dels alumnes) per tal que els docents puguin seguir l'activitat que realitzen els alumnes amb les ulleres 3D, i poder-los qualificar adequadament.
  2. App mòbil classVRroom complementària al portal web per a facilitar l'accés a les dades i la operativa a la sala de treball amb dispositius VR.
  3. Projecte IETI Cloud per a la creació d'un CPD per a cloud computing destinat a la posada en producció del software LMS i altres aplicacions.


Diagrama aplicaciones VR Salud.png



Participants

Coordinador: Enric Mieza

Hi participen els següents cicles de l'INS Esteve Terradas i Illa:

  • 2n DAW (ICC0) Desenvolupament d'Aplicacions Web
    • Desenvolupament de portal web LMS classVRroom
    • Professorat: Leandro Zabala, Enric Mieza, Xavier Gómez
    • 9 alumnes
  • 2n DAM (ICB0) Desenvolupament d'Aplicacions Multiplataforma
    • Desenvolupament d'app mòbil classVRroom
    • Professorat: Leandro Zabala, Lluís Vila, Enric Mieza, Antoni Vergés, Josep Mª Ramon
    • 19 alumnes
  • CEFP IC01 - Curs d'Especialització en Ciberseguretat
    • Projecte IETI Cloud: creació d'un CPD per acloud computing al propi institut per a la posada en producció segura d'aplicacions web (en particular classVRroom) i altres serveis online.
    • Professorat: Jennifer Gil, David Sicart, Enric Mieza
    • 18 alumnes

Hi participa, per part de l'INS Antoni Agueró:

  • AGA0 - Disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia
    • Imatge corporativa, manual d'estil i disseny gràfic de l'app mòbil classVRroom
    • Professorat: Elisenda Boldú
    • 20 alumnes
TOTAL: 66 alumnes


Planificació, metodologies, desenvolupament

Les quatre participacions al projecte dels diversos cicles formatius han estat coordinades i s'han dut a terme en el mateix període de temps:

Del 9 de Març al 7 d'Abril de 2022 (4 setmanes en total)

La planificació i seguiment dels diferents sub-projectes duts a terme per cada cicle formatiu s'ha planificat i seguit amb l'eina Portal Integrat de l'Esteve Terradas, desenvolupada pel coordinador del projecte Enric Mieza específicament per a la planificació i seguiment de projectes SCRUM (llegir més avall).


Especificacions tècniques

A continuació podeu veure les especificacions tècniques lliurades a cada cicle formatiu per a ser desenvolupat:


Fases del projecte: desenvolupament i integració

Al ser els sub-projectes interdependents, s'ha planificat la seva integració en les següents fases:

  • Setmana 1: desenvolupaments independents.
  • Setmana 2: els alumnes d'arts gràfiques publiquen els manuals d'imatge corporativa.
  • Setmana 3:
    • Els alumnes de DAW i DAM poden integrar la imatge corporativa.
    • Els alumnes de Ciberseguretat disposen del codi dels del portal web per dockeritzar-lo, portar-lo a producció i realitzar tests funcionals.
  • Setmana 4: els alumnes de DAM poden integrar la seva aplicació mòbil sobre el portal web dels companys de DAW (a abdós els caldrà fer modificacions per adaptar-se).


Grups i col·laboració

La organització dels grups ha estat com segueix:

  • Grups de 2 persones d'arts gràfiques: 10 grups de 2 alumnes = 20 alumnes
  • Grups de 3 persones de DAW: 3 grups de 3 alumnes = 9 alumnes
  • Grups de 3 persones de DAM: 6 grups de 3 alumnes = 19 alumnes (1 grup de 4)
  • Grups de 3 persones de Ciberseguretat: 6 grups de 3 alumnes = 18 alumnes
Total participació: 66 alumnes

A la vista dels grups disponibles hi ha hagut un excedent de treballs d'arts gràfiques (imatges corporatives). Els alumnes de DAM i DAW han pogut triar el disseny del grup que els ha semblat més adient.

Col·laboració:

  • Teníem 1 grup de web per 2 de DAM: alguns han coincidit per la tria del disseny gràfic. La resta els ha assignat el professorat per similitud gràfica.
  • Teníem 1 grup de web per 2 de Ciberseguretat: els ha assignat pel professorat per ordre de llista.


Discord-Logo.png

Per a la comunicació entre els diferents grups hem emprat l'eina Discord. Aquesta té una sèrie d'avantatges que han motivat la seva elecció:

  • Permet diversos xats configurables per rols, que inclús faciliten la compartició de materials (arxius, imatges, enllaços, codi incrustat) per part de professors i entre alumnes.
  • Permet xat de veu i videoconferència integrada.
  • L'alumnat el coneix perquè és un lloc comú pels gamers.
  • L'alumnat el coneix perquè el fem servir als cicles formatius del centre educatiu de forma oficial.



Metodologia SCRUM

En els projectes de desenvolupament (web i app mòbil) s'ha utilitzat la metodologia Scrum aplicada a l'educació que porta 4 anys implantant-se als cicles del INS Esteve Terradas i Illa. Contempla un treball per iteracions (sprints) que intenta ser el màxim de similar a l'emprat a la indústria del desenvolupament de software, amb algunes modificacions per adaptar-se a la realitat de l'aula: sprints d'una setmana, mantenint els sprint planning i sprint review, i repartiment dels rols de scrum master i product owner entre el diferent professorat.

Scrum.png

Podeu saber més de com implementem Scrum en aquest vídeo.


IETI Cloud: Kanban

Per al Projecte IETI Cloud en canvi s'ha utilitzat la metodologia Kanban, ja que a diferència del projecte de desenvolupament, no es presta tan fàcilment a ser tractat de forma iterativa. Els alumnes han disposat d'un kanbanboard on penjaven les tasques en post-its i es podia fer el seguiment diari de l'evolució del projecte.

Poden veure's en el portal de scrum les especificacions per al projecte IETI Cloud, però no s'ha fet un seguiment iteratiu per sprints com als altres sub-projectes.

Roadmap IETI Cloud

IETI CiberCloud Gantt.png

Panell Kanban

En el panell Kabnan els alumnes pengen les tasques a la seva columna pertinent, de manera que és fàcil fer-se a la idea de com evoluciona el projecte.

El panell kanban també es fa servir a la metodologia Scrum per portar un control de l'evolució del present sprint. La diferència principal vs la metodologia Kanban és que aquesta no és iterativa ja que hi ha dependències entre les diferents tasques. Per tant, no es treballa per sprints, o si es fa no té el mateix sentit iteratiu incremental.

Kanban-ciber1.jpg


Beneficis metodològics

Les metodologies emprades (Scrum, Kanban) i la organització realitzada ens comporta una sèrie de beneficis:

  • Treball en equip dins del propi cicle formatiu (grups de 3 persones).
  • Treball introspectiu i de gestió emocional de les situacions de responsabilitat compartida dins el grup.
  • Coordinació diària dins de l'equip mitjançant el daily scrum (de vegades es supervisa per professors, però no sempre).
  • Sprint review:
    • Seguiment alumnes setmanal de les tasques realitzades.
    • Presentació en públic i defensa del treball realitzat.
  • Sprint planning:
    • L'alumnat fa una anàlisi tècnica de les tasques a realitzar durant l'sprint planing.
    • Hi ha un pacte entre professorat i alumna de compromís de feina a realitzar, i per tant se'n responsabilitzen.
  • Coordinació entre diferents equips de treball intercicles i intercentres. Aprenentatge de com dirigir-se a altres grups i intercanviar tasques.


Resultats

Imatge corporativa i maquetació

Es poden veure els diferents treballs d'imatge corporativa de classVRroom dels alumnes d'arts gràfiques en aquest enllaç.

Als manuals hi ha:

  • Logos, tipografies, gammes de colors i elements necessaris per facilitar el look & feel a la web i l'app mòbil.
  • Maquetes i/o wireframes de com ha de quedar l'aplicació mòbil amb l'estil corporatiu desenvolupat.
  • Diagrames de navegació de l'app mòbil i web.

Per mes agilitat, us mostrem aquí el recull dels logos realitzats i una maqueta d'app mòbil: Logos-classvrroom.png


Desenvolupament web

Repositoris i portals grups web
Grup Repositori de codi Portal classVRroom
Grup 1 Github portal classVRroom a Heroku
Grup 2 Github portal classVRroom a Heroku
Grup 3 Github portal classVRroom a Heroku


Desenvolupament app mòbil

Repositoris:

  • Grup 1
  • Grup 2
  • Grup 3
  • Grup 4
  • Grup 5
  • Grup 6


IETI Cloud

Documentació:

  • Projecte IETI Cloud documentació dels alumnes en aquesta wiki.
  • Especificacions tècniques del IETI Cloud. Consta dels següents temes:
    • IETI Cloud hardware (CPD o Centre de Processament de Dades)
    • Desenvolupament web: dockerització del software classVRroom i Wordpress per a site de higiene postural.
    • Posada en producció del software classVRroom sobre Azure i sobre el IETI Cloud.
    • Auditoria de ciberseguretat (documentació).
    • Tests funcionals per a classVRroom.

Podem veure el CPD del IETI Cloud realitzat a classe a les següents imatges:

Disseny4.jpg

Rackcpd1.jpg


Línies futures de desenvolupament

Les línies futures contemplen els següents ítems:

  • Tria del software de referència del portal web, de entre les 3 versions desenvolupades.
  • Posada en producció als servidors oficials de l'Esteve Terradas.
  • Integració de classVRroom amb l'aplicació VR.
  • Completar dels tests funcionals amb Selenium.
  • Millorar la integració de l'app mòbil amb la web.