Diferència entre revisions de la pàgina «Projecte classVRroom»
Línia 114: | Línia 114: | ||
* Tria del software de referència del portal web, de entre les 3 versions desenvolupades. | * Tria del software de referència del portal web, de entre les 3 versions desenvolupades. | ||
* Posada en producció als servidors oficials de l'Esteve Terradas. | * Posada en producció als servidors oficials de l'Esteve Terradas. | ||
+ | * Integració amb l'aplicació VR. | ||
* Compleció dels tests funcionals amb Selenium. | * Compleció dels tests funcionals amb Selenium. | ||
* Millorar la integració de l'app mòbil amb la web. | * Millorar la integració de l'app mòbil amb la web. | ||
<br> | <br> |
Revisió del 13:37, 13 abr 2022
Descripció
classVRroom és un projecte de desenvolupament d’un LMS (Learning Management System, tipus Moodle) dissenyat específicament per al seguiment i qualificació d’activitats realitzades amb una aplicació educativa immersiva de realitat virtual (VR) emmarcada dins el projecte “VR Salud".
El projecte VR Salud coordinat per l'INS Esteve Terradas ha estat seleccionat dins el programa d’ajuts a projectes d’innovació de l’FP del Ministerio de Educación y FP, amb la participació de 3 centres educatius (de Soria, Saragossa i Cornellà), una empresa de Lleida (Intech3D) i una Universitat (UIC, Universitat Internacional de Catalunya, en col·laboració amb la UniZar, Universidad de Zaragoza). L'aplicació immersiva VR ajudarà l'alumnat d'auxiliar d'infermeria (IES Politécnico de Soria) amb escenaris virtuals que facilitin l'aprenentatge de mobilitzacions de pacients, bo i mantenint una correcta higiene postural.
Objectius
La participació en aquesta primera etapa del projecte té com a objectius les primeres versions de:
- Software LMS classVRroom (portal de seguiment i qualificació dels alumnes) per tal que els docents puguin seguir l'activitat que realitzen els alumnes amb les ulleres 3D, i poder-los qualificar adequadament.
- App mòbil classVRroom complementària al portal web per a facilitar l'accés a les dades i la operativa a la sala de treball amb dispositius VR.
- Projecte IETI Cloud per a la creació d'un CPD per a cloud computing destinat a la posada en producció del software LMS i altres aplicacions.
Participants
Hi participen els següents cicles de l'INS Esteve Terradas i Illa:
- 2n DAW (ICC0) Desenvolupament d'Aplicacions Web
- Desenvolupament de portal web LMS classVRroom
- 2n DAM (ICB0) Desenvolupament d'Aplicacions Multiplataforma
- Desenvolupament d'app mòbil classVRroom
- CEFP IC01 - Curs d'Especialització en Ciberseguretat
- Projecte IETI Cloud: creació d'un CPD per acloud computing al propi institut per a la posada en producció segura d'aplicacions web (en particular classVRroom) i altres serveis online.
Hi participa, per part de l'INS Antoni Agueró:
- AGA0 - Disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia
- Imatge corporativa, manual d'estil i disseny gràfic de l'app mòbil classVRroom
Planificació, metodologies, desenvolupament
Les quatre participacions al projecte dels diversos cicles formatius han estat coordinades i s'han dut a terme en el mateix període de temps:
Del 9 de Març al 7 d'Abril de 2022 (4 setmanes en total)
La planificació i seguiment dels diferents sub-projectes duts a terme per cada cicle formatiu s'ha planificat i seguit amb l'eina Portal Integrat de l'Esteve Terradas, desenvolupada pel coordinador del projecte Enric Mieza específicament per a la planificació i seguiment de projectes SCRUM (llegir més avall).
Especificacions tècniques
A continuació podeu veure les especificacions tècniques lliurades a cada cicle formatiu per a ser desenvolupat:
- Especificacions classVRroom web pels alumnes de DAW.
- Especificacions app mòbil classVRroom pels alumnes de DAM.
- Especificacions IETI Cloud per als alumnes del curs d'especialització en Ciberseguretat.
Fases del projecte: desenvolupament i integració
Al ser els sub-projectes interdependents, s'ha planificat la seva integració en les següents fases:
- Setmana 1: desenvolupaments independents.
- Setmana 2: els alumnes d'arts gràfiques publiquen els manuals d'imatge corporativa.
- Setmana 3:
- Els alumnes de DAW i DAM poden integrar la imatge corporativa.
- Els alumnes de Ciberseguretat disposen del codi dels del portal web per dockeritzar-lo, portar-lo a producció i realitzar tests funcionals.
- Setmana 4: els alumnes de DAM poden integrar la seva aplicació mòbil sobre el portal web dels companys de DAW (a abdós els caldrà fer modificacions per adaptar-se).
Grups i col·laboració
La organització dels grups ha estat com segueix:
- Grups de 2 persones d'arts gràfiques: 10 grups
- Grups de 3 persones de DAW: 3 grups
- Grups de 3 persones de DAM: 6 grups
- Grups de 3 persones de Ciberseguretat: 6 grups
A la vista dels grups disponibles hi ha hagut un excedent de treballs d'arts gràfiques (imatges corporatives). Els alumnes de DAM i DAW han pogut triar el disseny del grup que els agradés més.
Col·laboració:
- Teníem 1 grup de web per 2 de DAM: alguns han coincidit per la tria del disseny gràfic. La resta els ha assignat el professorat per similitud gràfica.
- Teníem 1 grup de web per 2 de Ciberseguretat: els ha assignat pel professorat per ordre de llista.
Per a la comunicació entre els diferents grups hem emprat l'eina Discord. Aquesta té una sèrie d'avantatges que han motivat la seva elecció:
- Permet diversos xats configurables per rols, que inclús faciliten la compartició de materials (arxius, imatges, enllaços, codi incrustat) per part de professors i entre alumnes.
- Permet xat de veu i videoconferència integrada.
- L'alumnat el coneix perquè és un lloc comú pels gamers.
- L'alumnat el coneix perquè el fem servir als cicles formatius del centre educatiu de forma oficial.
Metodologia SCRUM
En els projectes de desenvolupament (web i app mòbil) s'ha utilitzat la metodologia Scrum aplicada a l'educació que porta 4 anys implantant-se als cicles del INS Esteve Terradas i Illa. Contempla un treball per iteracions (sprints) que intenta ser el màxim de similar a l'emprat a la indústria del desenvolupament de software, amb algunes modificacions per adaptar-se a la realitat de l'aula: sprints d'una setmana, mantenint els sprint planning i sprint review, i repartiment dels rols de scrum master i product owner entre el diferent professorat.
IETI Cloud: Kanban
Per al Projecte IETI Cloud en canvi s'ha utilitzat la metodologia Kanban, ja que a diferència del projecte de desenvolupament, no es presta tan fàcilment a ser tractat de forma iterativa. Els alumnes han disposat d'un kanbanboard on penjaven les tasques en post-its i es podia fer el seguiment diari de l'evolució del projecte.
Poden veure's en el portal de scrum les especificacions per al projecte IETI Cloud, però no s'ha fet un seguiment iteratiu per sprints com als altres sub-projectes.
Roadmap IETI Cloud
Resultats
Imatge corporativa
Es poden veure els diferents treballs d'imatge corporativa de classVRroom dels alumnes d'arts gràfiques en aquest enllaç.
Línies futures de desenvolupament
Les línies futures contemplen els següents ítems:
- Tria del software de referència del portal web, de entre les 3 versions desenvolupades.
- Posada en producció als servidors oficials de l'Esteve Terradas.
- Integració amb l'aplicació VR.
- Compleció dels tests funcionals amb Selenium.
- Millorar la integració de l'app mòbil amb la web.